4 trin til den gode søgeordsanalyse

Søgeordsanalysen er grundstenen i dit SEO-arbejde. Det er den der dikterer hvilke søgeord du ønsker at rangere højere på, og dermed hvor du skal optimere dit website. Derfor er det også ekstremt vigtigt at du laver en grundig søgeordsanalyse, da du ellers vil komme til at arbejde i en helt forkert retning.

I dette indlæg giver jeg mit bud på hvordan du i fire trin laver en rigtig god søgeordsanalyse.

1. Bruttoliste med søgeord

Det første jeg gør er at lave en bruttoliste med søgeord i Excel. Dette gør jeg ved at hente søgeord fra forskellige kilder. Målet ved dette trin er at have en lang liste med søgeord, som jeg så kan arbejde videre med.

Først og fremmest finder jeg inspiration til søgeord fra selve websitet. Dernæst indtaster jeg domænet på websitet i Google Keyword Planner – her finder Google en række søgeord til mig. Næste skridt er at hente søgeord fra Google Search Console – her får du de søgeord som du allerede får trafik fra. Hvis du bruger AdWords, så kan du hente AdWords-søgeord fra Google Analytics. Og hvis du har adgang til Ahrefs, så kan du bruge dette til at hente søgeord fra dine konkurrenter. Dette er specielt interessant hvis du selv er ny på markedet, og derfor ikke har meget data fra dine egne kilder.

2. Oprydning i søgeord

Nu har du en lang liste med søgeord i Excel, og det er tid til at få ryddet op i den. Idet du har hentet søgeord fra en række forskellige kilder, så vil du have mange søgeord som fremgår flere gange. Derfor skal du have fjernet disse dubletter, og det kan let gøre i Excel ved at markere listen med søgeord, og så bruge deres ”Fjern dubletter”-funktion.

Når dette er gjort, så anbefaler jeg at du sorterer søgeordene alfabetisk. Så er du klar til at gennemgå dem ét efter ét.

Nu skal du gennemgå søgeordene. Hver gang du ser at et søgeord fremgår i både ental og flertal, så skal du fjerne entals-versionen. Og hver gang du ser et søgeord som fremgår i både et og to ord, så skal du fjerne den forkerte version, som på dansk ofte vil være det der er skrevet i to ord.

Slutteligt, så skal du have fjernet de søgeord som har meget lav søgevolumen. Det er altså de ord som få mennesker søger efter, og som du derfor ikke får særlig meget ud af at ligge rangeret højt på.

3. Fjern brede og irrelevante søgeord

I dette trin drejer det sig også om at fjerne søgeord, men her kræver det at du slår hjernen lidt mere til end i de foregående trin.

De søgeord du skal fjerne i dette trin, det er dels dem som er for brede til at det er realistisk at komme til at rangere på dem (fx ”tøj” hvis du sælger tøj til unge mænd), og dels dem som er irrelevante for din forretning (fx ”kostume” hvis du igen sælger tøj).

Nu er du færdig med selve søgeordsanalysen, og har dermed en endelig liste med de søgeord som du gerne vil arbejde på at rangere bedre på.

4. Sammensæt søgeord og landingssider

Sidste trin handler om at definere hvilke landingssider der skal optimeres imod hvilke søgeord. Det kan dels være at nogle eksisterende sider skal optimeres, men det kan også være at der skal oprettes nogle nye.

I gamle dage burde man have én side pr. søgeord, og derfor var dette trin meget nemt – men sådan er det ikke længere. Nu skal du forsøge at samle søgeord flere søgeord på samme side, hvis det giver mening. Det gør det generelt hvis søgehensigten er den samme for flere søgeord, altså at de personer der sidder og søger egentlig vil se det samme, selvom de bruger forskellige ord.

Når du har gjort dette, så er du klar til at begynde selve optimeringen. Det arbejde du har lavet indtil videre har været analyse, og nu er det altså blevet tid til at optimere din hjemmeside ud fra analysen.

Få et tilbud idag!

Vi står klar til at hjælpe dig, kontakt os og få et tilbud allerede idag.

Send os en besked

There is no form with title: "Contact Me". Select a new form title if you rename it.

Mere fra vores blog

Se alle artikler